Surfing OZ - Reisverslag uit Perth, Australië van Mandy Ponstijn - WaarBenJij.nu Surfing OZ - Reisverslag uit Perth, Australië van Mandy Ponstijn - WaarBenJij.nu

Surfing OZ

Door: Mandy

Blijf op de hoogte en volg Mandy

29 Maart 2011 | Australië, Perth

Dinsdag 15 maart ben ik dan vertrokken richting Albany voor het baantje in een hostel daar. Na een kort nachtje, het was erg gezellig in het hostel met onze franse vrienden en wat flessen witte wijn, vertrok om 9u de bus. Ik was zo moe dat ik bijna de hele reis, 6 uur, geslapen heb gelukkig. Vond het helemaal niet leuk om weg te gaan, want we hadden zo’n leuke groep mensen in het hostel!
Om 3u ‘s middags kwamen we aan in Albany. Eerste indruk: was een duffe boel. Op naar het YHA Bayview hostel, wat helemaal geen bayview bleek te hebben. Ook daar was het super rustig, maar een stuk of 10 mensen en ik kreeg een gratis upgrade van kamer. Spullen op de kamer gedumpt en de stad in gelopen voor wat boodschappen. Onderweg kwam ik vrijwel alleen oude mensen tegen. Terug in het hostel heb ik een Nederlandse meid en jongen ontmoet, die met zn 2 een auto hadden gehuurd. De volgende dag ben ik met hun op pad gegaan, naar The Gap en Natural Bridge. Dit zijn verschijnsels in de rotsen aan de kust. Natural bridge is een brug van een grote rots. Als je de foto kijkt zie je hoe groot dat is! Daarna gingen we nog naar de blowholes, gaten in de rotsen, die als de zee ruig is water omhoog spuiten zoals een walvis dat ook doet. Helaas hebben we dat niet gezien. Later die middag begon het te regenen en konden we helaas niet meer naar het strand. Dat was eigenlijk ook het punt waarop ik besloot het baantje daar niet te doen, want het voelde gewoon niet goed. Zou daar echt niet 3 maanden kunnen zitten! Eva en Alwin boden aan met hun mee te reizen naar Esperance, en vanuit daar terug naar Perth. Dat leek me een goed plan, dus donderdags zijn we vertrokken. Die hele dag regende het..en niet zo’n beetje ook. De Stirling Ranges hebben we daarom laten schieten en eenmaal aangekomen in Esperance, wat bekend staat om Oz’s mooiste stranden, viel dat ook ff flink tegen. Toch hebben we een stukje kust route gereden en de beroemde stranden gezien. Zelfs in de regen waren ze nog mooi! We wilden eigenlijk gaan kamperen in Lucky Bay op het strand, maar gezien het weer zagen Eva en ik dat niet zitten dus zijn we naar het hostel gegaan. Alwin was zo moedig om wel te kamperen.

Zaterdagmorgen heeft hij ons weer opgepikt en zijn we richting Perth gereden, maar niet zonder te stoppen bij de Wave Rock. Dit is een grote rots, die na jaren erosie de vorm van een golf heeft. Het was inmiddels weer zoning en warm, dus hier hebben we wel gekampeerd. We zagen een mooi stukje gras op de voor de rest zanderige camping en besloten daar de tentjes neer te zetten. Er stond wel een bordje: keep off the grass, maar ach… We waren eigenlijk helemaal niet voorbereid op kamperen; geen matrasjes of luchtbedden, geen slaapzak, geen borden, bestek, etc. Borden en bestek hebben we van aardige ierse mensen geleend en de stoelkussens uit de common area werden onze bedden voor die nacht. Midden in de nacht worden we ineens wakker van een hard regengeluid…hoe kan dat nou, de dame van de receptie zei dat het al maanden niet geregend had in dit gebied… totdat Alwin een helder moment had en ontdekte dat het sproeiers waren!!!die midden op onze tentjes gericht stonden…hahaha oeps…..vandaaaaaar dat bordje keep off the grass ;)
Van zaterdag tot dinsdag heb ik in een beach hostel in Scarborough beach verbleven. Het canadese meisje, Tomi, wat ik in het vorige hostel had ontmoet, zat hier ook vandaar. Het was niet echt een goed hostel, maar wel lekker aan het strand. Zaterdag zijn we gelijk uit gegaan en hebben we onze andere ‘vrienden’ ook weer gezien! Uiteindelijk zijn we bij een gay bar beland…ons afvragend wie van de jongens daar graag heen wilde….

Maandagochtend stond onze 1e SURFLES gepland. Om 9u verzameld bij het strand, wetsuit aan, en het strand op. Peddelen op het strand, op het board jumpen, ging allemaal wel prima. Eenmaal in het water was het ineens niet meer zo simpel. Op je board jumpen werd op je board klimmen haha. Gelukkig vertelde de instructeur (helaas geen hunky dude, maar meer een ouwe rot) wanneer we op moesten staan en dat hielp veel! Het is moeilijk in te schatten wanneer in de golf je moet gaan staan. Uiteindelijk had ik de smaak te pakken en mocht ik na een uurtje zelfs naar de andere instructeur, omdat ik ‘te goed’ was haha! Daar leerden we timen wanneer je moest peddelen en opstaan in hogere golven. Leek 1,5 uur vooraf heel kort, om half 11 was ik blij dat het klaar was…doodop! Maar zeker voor herhaling vatbaar.
Die middag hadden we met een engelse jongen, Steff, afgesproken om te overleggen voor een roadtrip naar Margaret River. Ook hem had ik via internet ontmoet. Bleek een super toffee gast te zijn en we waren er al snel uit. Samen met nog een duits meisje en een franse jongen (internationaal gezelschap ;)) zijn we donderdags op pad gegaan in, wederom, een Wicked Van met een lekker muziekje aan. Onze eerste stop was Bunbury waar dolfijnen rondzwemmen. Op een parkeerplaats aan het strand hebben we overnacht. Volgende ochtend al vroeg (half 6) op want we wilden geen boete krijgen voor illegal kamperen. Cool om de zon op te zien komen aan het strand, dat was het moment waarop ik ook 2 dolfijnen voorbij zag zwemmen!
Verder gereden richting het 1e surfstrand, waar Steff een poosje heeft gesurfd. De golven waren echter zo hoog, 4 meter, dat ik me daar maar niet aan gewaagd heb. Die avond gekampeerd in een national park, volgende dag weer naar het strand en op een parkeerplaats bij Margaret River overnacht. Zondags zouden we een kaasfabriek bezoeken, viel dat even tegen..alleen een huisje met wat kaasjes die je kon proeven. De chocoladefabriek was al iets beter, maar nog lang geen Willy Wonka.

Nu ben ik weer terug in Perth, weer in een ander hostel want bijna alles zit volgeboekt. Hier is het ondanks de ventilator wel super warm op de kamer, maar so be it. Vandaag heb ik een job interview bij een restaurant in north freo. Hopelijk wordt dat wat! Zit eraan te denken om anders toch naar de oostkust te gaan.
Ik ga nu ff lekker de zon opzoeken. Zoals jullie merken, vermaak ik me hier nog steeds prima. Mede door het lekkere weer, want hoorde dat het in de rest van Australie regenachtig is/was.

See y’all next time!

p.s: Siem, je pakketje is in Sydney gearriveerd! Wordt nu doorgestuurd naar Perth. Thanks!!!

• 29 Maart 2011 - 07:06

Ingrid:

Hoi hoi zo te lezen gaat alles goed..veel gezien al echt super zo'n reis dus. Hier in het zonnige Harderwijk gaat ook alles goed. Zondag m'n verjaardag gevierd, heelrijk buiten kunnen zitten .....roseetje er bij en de bbq aan wat wil een mens nog meer als je 40 wordt. Bij de club erg rustig helaas ben heel veel vrij....ook leuk maar wil toch wel graag wat vaker werken. Met de kids ook alles goed alleen Indira is een beetje aan het snotteren en hoesten toch maar naar school gedaan, ze komen vandaag foto's maken moet ze toch ook opstaan haha...
    Dikke knuffel uit Harderwijk en hopelijk vind je een leuk baantje x Ing

• 29 Maart 2011 - 17:05

Mam:

Superleuk verslag weer,wat maak je toch veel mooie byzondere en spannende dingen mee,en hoe leuk is t om zoveel internationale kennissen te hebben.De volgende kaart is alweer onderweg trouwens,hoop dat je baantje wat wordt,
    dikke kusz en knuf xxe

• 29 Maart 2011 - 17:06

Ammi:

He man!!!hahha wat een heerlijke verhalen weer...geweldig dat jij aan het surfen bent geslagen...enne dat van die sproeiers:D..misschien kom je nog een dude een keer tegen;-)....blijven surfen...tip ga naar surfes paradise:P (aan de oostkust)
    Liefs Ammi

• 31 Maart 2011 - 10:01

Nicky:

HEY!
    VET COOL GAAF om je avonturen te lezen. Klinkt zo niet mandy! ;) haha flauw..
    Nu heel veel plezier nog en ik kijk uit naar je volgende story!
    take care!