Stomme koe, dom kalf - Reisverslag uit Darwin, Australië van Mandy Ponstijn - WaarBenJij.nu Stomme koe, dom kalf - Reisverslag uit Darwin, Australië van Mandy Ponstijn - WaarBenJij.nu

Stomme koe, dom kalf

Door: Mandy

Blijf op de hoogte en volg Mandy

12 Juli 2011 | Australië, Darwin

Na een week op Mount Keppler Cattlestation begrijp ik volkomen waar deze uitdrukkingen vandaan komen. Het begon allemaal vorige week vrijdag.
De laatste week in Brisbane was een drukke week. Ik heb nog gewoon gewerkt, 4 voetbalwedstrijden gespeeld en genoten van de tijd met iedereen van het hostel. Zowel vrijdag als zaterdag zijn we wezen stappen, zondag, dinsdag, woensdag en vrijdag nog gewerkt en de overige 2 dagen de laatste dingen geregeld, spullen uitgezocht en gevoetbald. Donderdagavond laatste voetbalwedstrijd, we speelden onderling een wedstrijd tegen elkaar met de 2 team Wombats en Benchwarmers. Daarna met zn allen nog wat gedronken in het 'clubhuis' (waar iedereen eerst zn ID moest laten zien voordat we bier kregen haha). Zowel mn teamgenoten als ik vonden het erg jammer dat ik weg ging, heb een voetbal van ze gekregen om op de boerderij nog wat te kunnen spelen...met de koeien :P....Hopelijk kan ik nog een wedstrijdje meepikken als ik weer in Brisbane ben.
Vrijdagavond om 1845 zou de shuttlebus ons oppikken en naar het vliegveld brengen. Na een groots afscheid bij het hostel, zaten we om 19.10 dan eindelijk in de bus. Het chinese gastje dat reed was zeer gestresst omdatie te laat was. We kwamen ook laat op het vliegveld, moesten snel snel snel inchecken, en al rennend, onderweg een broodje meegepikt, naar de gate waar we de beste plaatsen in het vliegtuig hadden; front row seats!
Om half 1 landden we in Darwin, waar we even moesten wachten op de boer. We hadden alleen geen idee hoe hij eruit zou zien, we zagen wel types die we hoopten dat het NIET was haha. Uiteindelijk gevonden en in zn auto op weg naar de farm gegaan. Onderweg vertelde hij wat dingen en na 1,5u rijden, waarvan 20km dirt roads, kwamen we aan op de boerderij. Gelijk gaan slapen, in een kamer die viezig was, spinnewebben, torretjes op het bed..maar ach met het licht uit zie je die niet ;)

Volgende ochtend Tricia, de boerin, ontmoet en dat is echt een typische boerin. Lekker no-nonsense en ze houdt van koken en bakken.
Het cattlestation is in handen van Bruce en Tricia. Zij hebben 3 zoons, waarvan de oudste ook een station heeft. De 2 stations bij elkaar zijn ongeveer 80000ha groot..immens dus! Dat kun je je echt niet voorstellen. Op het landgoed hier staan 3 huizen; Martijn en ik wonen in 1, Bruce & Tricia in 1 en het 3e huis wordt verbouwd. Bruce en Tricia gaan daar over 2 weken in. Op dit moment werken we dan ook veel in het huis, verven, kitten, schoonmaken, etc. Over 4 weken gaat de middelste zoon trouwen hier op het landgoed, dus dan moet alles picco bello in orde zijn...al nemen ze het hier niet zo nauw met schoonmaken e.d., want er is stof overal.

Zondagochtend ben ik begonnen met werken, maar die dag ook ziek geworden..schijnt veel voor te komen dat mensen die van de zuidelijke (koudere) staten naar het noorden gaan dat die ziek worden door het klimaatverschil. Heb dan ook 3 dagen op bed gelegenn met koorts, hoofd- en keelpijn. Woensdag voelde ik me eindelijk beter en ben ook ik aan de slag gegaan. Afgelopen week hebben ze met helicopters een kudde koeien naar de yards opgejaagd. Deze koeien (1200 stuks) stonden netjes te wachten op hun vaccinaties. Deze hele dag hebben we koeien gevaccineerd, gescheiden van hun kalfjes en later de kalfjes gebrandmerkt. Koeien hier zien er niet echt uit als koeien..ze zijn lelijk..en soms agressief. Martijn heeft al een paar keer moeten rennen voor zn leven, en ik ben tot op heden 1x opgejaagd door een angry cow. Daarna ben ik veilig achter de hekken gebleven en heb ik Martijn en Bruce het 'gevaarlijke' werk laten doen :D. Ook die vrijdag hebben we een andere kudde (1500 stuks) gevaccineerd en die heb ik allemaal geteld..weer eens iets anders dan schaapjes tellen!

De dagen hier zijn lang, we beginnen 's ochtends om 7u met werken (soms al om 6u / half 7) en dan tot het donker is of totdat de klus klaar is. Tricia verzorgd ons goed de hele dag door, lekkere muffins, pannekoekjes en een lekker avondmaal. Daarna ben ik moe en lig vaak al om half 10 in bed. In principe ga ik 6 dagen per week werken, want er is verder toch niets te beleven op je vrije dag. We zitten wel in de buurt van Litchfield National Park, waar mooie watervallen en swimmingholes schijnen te zijn. Hopelijk kunnen we daar nog een weekendje heen. Voor de rest slaap ik op mn vrije dag en chill ik wat bij het zwembad (jaja) of spring lekker rond op de trampoline.
Het hele gebeuren hier is zo'n toffe ervaring. Ik had echt nooit gedacht dat ik dit nog eens zou doen, en ik ga het hierna ook nooit weer doen, maar toch. Was ik eerder nog vies en bang voor vanalles, hier maakt het me geen zak meer uit. Er zitten 12 felgroene kikkers in de spoelbak van het toilet; welkom bij het kikker circus; zie foto’s voor uitleg haha. Spinnen? Haal ik weg of laat ik ook lekker zitten. Vieze kleren, stof en zand overal, het doet me niks meer! 's Avonds een lekkere douche en het is weer schoon. WIE HAD DAT GEDACHT :))

Nou kinders ik ga nog even op de quad achter een kudde koeien aan, hopelijk gedragen ze zich en lopen ze netjes naar hun yard.
Dikke kus en tot de volgende update..



  • 12 Juli 2011 - 10:23

    Siem:

    Super verhaal...je wordt nog een uberboerin

  • 12 Juli 2011 - 10:42

    Merel Van Der Woude:

    Wow! Wie had dat ooit nog verwacht, super mooi! Ben benieuwd naar de rest van je stay daar hahah! x

  • 12 Juli 2011 - 11:25

    Ammi:

    hahah man....leuke zin dat je dit doet maar nooit weer zal doen;-)...tof dat je zo verwend wordt en goed eten krijgt...is ook maar weer mooi meegenomen..
    Veel plezier met de koeie en je ogen niet blauwer maken door ze:P...

    x

  • 12 Juli 2011 - 12:21

    Kim:

    Hee lieverd! Haha dit is zooo niets voor jou inderdaad hihi:) Maar supertof hoor, je bent echt een stoere outback Jack geworden;) Ik moet steeds aan de film Australia denken als ik je verhaaltje lees, ik zie het helemaal voor me!
    Nou, geniet maar van deze bijzondere ervaring en doe voorzichtig met de koeien! Liefs

  • 15 Juli 2011 - 22:20

    Oom Hans:

    Hoi Man,
    wat 'n belevenissen !!!
    Lijkt me echt 'n enorm avontuur om daar in de outback te zitten zo ver van de bewoonde wereld.
    maar als ik 't goed begrijp 'vormt' het je wel.
    maak er wat van en schrijf gauw weer 'n nieuw verhaal.
    groetjes, en all the best, ook van tante Wilma.

  • 17 Juli 2011 - 13:50

    Carin:

    Zo te lezen heb je het dus nog steeds naar je zin.
    Dit is een tijd om nooit te vergeten.
    Wat het je al veel meegemaakt en ga je nog meemaken.
    Leuk hoor om je verhalen te lezen.
    Werk ze verder op de boederij.
    Dikke kus Carin en Jan

  • 21 Juli 2011 - 18:29

    Oom Hans:

    Van Harte Gefeliciteerd met je verjaardag !!!!
    zal wel heel bijzonder zijn om dat daar in de OutBack te vieren. Hoop dat je ook hieraan een leuke en vooral onvergetelijke ervaring overhoudt.

    Als schrale troost voor je ouders breng ik hen 'n bosje bloemen.

    Groetjes, Hans en Wilma

  • 21 Juli 2011 - 19:22

    Oom Hans:

    Van Harte gefeliciteerd met je verjaardag !!!!
    Moet wel 'n heel speciale ervaring zijn om dat daar in de outback te vieren.
    Hoop dat je een heel leuke dag hebt !

    groetjes,
    Wilma & Hans

  • 21 Juli 2011 - 19:30

    Oom Hans:

    Nou, je kunt wel merken dat ome Hans 'n dagje ouder aan 't worden is, want z'n span-of-memory is al korter dan 1 uur. SORRY ! maar beter 2x gefeliciteerd dan helemaal niet, toch ?

  • 21 Juli 2011 - 19:47

    Frans :

    Dear cowgirl,happy birthday,aleid en f

  • 22 Juli 2011 - 05:56

    Sonja En Dick:

    Hoi Mandy, van harte gefeliciteerd met je verjaardag!!!! Ik lees dat je heel wat mee maakt op het cattlestation; leuk om te lezen. Succes verder en een gezellige dag verder. Sonja en Dick

  • 22 Juli 2011 - 10:08

    Mandy:

    bedankt voor die bluhhmen ;) hahaha
    Heb gewoon gewerkt vandaag, maar wel lekker pannekoeken voor lunch!
    xx

  • 22 Juli 2011 - 12:07

    Marijke:

    Hallo Mandy
    Allereerst gefeliciteerd met je verjaardag! wel apart dit zover weg te vieren. en natuurlijk bedankt voor je kaart uit Brisbane groetjes
    Teun en Marijke

  • 22 Juli 2011 - 14:59

    Jan En Carin:

    Hoi Mandy, gefeliciteerd met je verjaardag.
    Weer eens iets anders om het daar te vieren.
    Als je dit leest is jouw dag alweer voorbij. Geniet verder nog en tot schrijfs.
    Liefs Jan en Carin

  • 31 Juli 2011 - 08:42

    Ingrid:

    Hey Mandy

    Wat een verhaal weer zeg...super om dit mee temaken haha. Nog van harte gefeliciteerd met je verjaardag een beetje laat maar nog erg gemeend...Happy birthday to you...lalala in de wei staat een koe....Zijn net terug van vakantie in Kroatie. Erg lekker gehad lekker luieren bij het strand of het zwembad. Helaas maandag weer beginnen en dan ook meteen vroeg....zucht. Ach nog 48 weken en dan gaan we weer Yes.
    Heel veel plezier en nog succes met de koeien..............xxx Ing

  • 26 Juni 2015 - 11:31

    &olzuicjhkx:+JM:

    sukkel7

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Australië, Darwin

OZ/NZ 2011

Recente Reisverslagen:

16 November 2011

Home sweet home

07 November 2011

Van hot naar her

29 September 2011

Go All Blacks!

11 September 2011

Van regenwoud naar woestijn

28 Augustus 2011

Oostkust in sneltreinvaart
Mandy

Actief sinds 19 Dec. 2008
Verslag gelezen: 223
Totaal aantal bezoekers 46299

Voorgaande reizen:

23 Juni 2013 - 22 Juni 2014

Round 2 --> Oz & NZ 2013!

18 Januari 2011 - 12 November 2011

OZ/NZ 2011

24 Februari 2009 - 25 Juni 2009

Afstuderen Helsinki

Landen bezocht: