Sneeuwwitje is er niks bij... - Reisverslag uit Helsinki, Finland van Mandy Ponstijn - WaarBenJij.nu Sneeuwwitje is er niks bij... - Reisverslag uit Helsinki, Finland van Mandy Ponstijn - WaarBenJij.nu

Sneeuwwitje is er niks bij...

Door: Mandy

Blijf op de hoogte en volg Mandy

01 April 2009 | Finland, Helsinki

1 APRIL! weer een nieuwe maand van start.Nog drie te gaan!

Afgelopen donderdagavond zijn we met een groep van ongeveer 50 studenten richting Lapland vertrokken, rond een uurtje of half 11. Mijn eerste ervaring met een slaaptrein! Die was eigenlijk best goed, klein hok met 3 bedden boven elkaar. Door elkaar gerammeld tijdens de 12 uur (!!!) durende reis naar Rovaniemi, desalniettemin een onvergetelijke ervaring hehe.
Vanaf Rovaniemi een uur met de bus naar de cottages waar we verbleven. Daar aangekomen was het een en al sneeuw, maar gelukkig ook een stralend zonnetje! =) Cottages werden beheerd door een gezin. Aiti(mama) en isa(papa) runnen daar de hele keet.
Die vrijdag stonden een husky en rendier ritje op het programma. Op het erf zelf waren ongeveer 25 huskies, wat een lieve beesten zeg! Het enige wat ze willen is rennen, rennen en nog eens rennen.
Na het rondje in de slee, wat erg snel ging, zijn we richting de rendieren gelopen.
*nieuwtje: rendieren verliezen om de zoveel tijd hun gewei, wat daarna weer opnieuw groeit!

Er was ons verteld dat de rendieren een sterke eigen wil hebben (waar niks mis meer is ;) ) en dat ze dus OF heel hard rennen OF niet vooruit gaan.. je raad het al, onze lieve rudolf was niet vooruit te branden..

Savonds had de heer des huizes een heerlijk 3-gangen diner voor ons bereid, wat ECHT lekker was!
De volgende dag stond de snowmobile safari op het programma: SUPERTOF!
Op de heenweg (naar een berg in de buurt) reed ik, in begin wel ff wennen, maar later gas open en gaaaaaaaan met die banaan!
De terugweg (simone reed) hebben we zelfs de 80km/uur gehaald! En simone was zo aardig om bij elk heuveltje extra gas te geven, waardoor ik veranderde in een soort stuiterbal met helm achterop dat ding..dank je ;)

Zondags naar Pyha, skiresort nog 60 km noordelijker geweest, hele omgeving is plat met bomen, maar daar staat ineens een berg..gek he! Heb ik nog 2 uurtjes gesnowboard en lekker een beetje in de zon gezeten.
Savonds heeeeerlijk naar de sauna geweest, met als afkoeling een icehole (soort wak in het bevroren meer)...wat iets minder heerlijk was ;) DAMN wat koud!!! maar 5 min. erna is het wel lekker.

Maandags weer richting Rovaniemi vertrokken en onderweg nog even gestopt bij onze geliefde KERSTMAN! Ja kinderen, ik heb de ouwe man ontmoet..was niet echt bijzonder ofzo, een groot commercieel gebeuren.Maar goed leuk om ook eens gezien te hebben.

Na ons bezoekje aan Santa hadden we nog 2 uur de tijd in Rovaniemi, en we hebben de tijd doorgebracht met een bezoekje aan de meest noordelijke MacDonalds ter wereld!Ook een heeeeeele speciale ervaring, of course ;)

Gister hadden we dus het lang verwachtte futsalwedstrijdje van werk. Wij, 15 man sterk, tegen een andere vestiging die een matige opkomst van 6 man hadden..Nou ja, onze reservebank was in ieder geval goed gevuld.
Aangezien mn team in nederland het zo goed doet de laatste tijd (go vicky da2!) kon ik niet achterblijven en heb ik me hier even van mn goede kant laten zien..hehe..jaja 2 goals maar liefst ;)

Was erg leuk, volgende sportactiviteit wordt al gepland hehe
Nu weer hard aan de slag met project en kijk eigenlijk al uit naar het weekend :)
Tot de volgende keer maar weer! (waar is dat ook alweer van hahahahah)

xx

• 02 April 2009 - 09:40

Simone:

Graag gedaan, hopelijk is je kont al hersteld van de snowmobile safari!